Vätternrundan 2014

På 12 minuter tog platserna till Vätternrundan 2014, men jag och min sambo knep två av alla de släppta startplatserna! 03.36 fick vi som starttid och vi är så nöjda över att slippa cykla i mörker :)

20131104-224758.jpg

Publicerat i Vardag | 5 kommentarer

Lidingö tjejlopp 2014

Nu har bloggen blivit lite lidande på grund av skolan, men det har inte heller hänt så mycket på träningsfronten heller. Något som däremot hänt är att jag tillsammans med 3 fina tjejer har anmält oss till Lidingö tjejlopp 2014! Jag kan idag jogga 4 kilometer i promendhastighet, så att springa 1 hel mil, kuperat, i någorlunda hastighet känns ganska långt borta, men det är bara att träna så ska det nog gå vägen.

Jag har cyklat Vätterrundan, halvvättern, tjejvättern och simmat vansbrosimmet så det vet jag att jag kan. Jag har aldrig åkt skidor i 3 mil, men i 1 mil, dock är jag helt hundra på att jag kommer ta mig i mål på tjejvasan. Däremot att springa 1 mil är inte självklart för mig och jag vet att jag inte kommer komma i mål på Lidingö tjejlopp om jag inte tränar. Jag ser verkligen fram emot att ha ett lopp att satsa på som jag inte vet att jag verkligen klarar av. Det blir en bra utmaning!

 

Publicerat i Löpning, Motionslopp, Träning | 3 kommentarer

Min största inspirationskälla

De flesta har någon som inspirerar dem lite extra och för mig är det min sambo. Hade det inte varit för alla hans påhitt hade jag aldrig köpt min racer, aldrig cyklat Vätternrundan, aldrig simmat Vansbrosimmet eller genomfört något motionslopp överhuvudtaget.

Min sambo är en man som tar sig an nya utmaningar och sätter upp mål som ska ta honom till nya nivåer. Att stå som åskådare och se honom gå i mål har inspirerat mig att själv sätta upp mål och ta mig an utmaningar. 2010 var året han för första gången cyklade Vätternrundan, det var första gången jag var med vid start och mål i ett motionslopp och det var då jag bestämde mig för att köpa min cykel.

2011 var året då vi för första gången stod på mållinjen tillsammans redo att ta oss an Halvvättern. Min sambo som är av en helt annan kaliber än jag cyklar bredvid mig, framför mig eller bakom mig och peppar mig och tar mig till nya nivåer. Att tillsammans med honom få uppleva fysisk och psykisk utmattning, att avverka mil efter mil på sadeln i ur och skur och tillsammans passera mållinjen är något av det finaste jag delar med honom. 2012 genomförde vi Vätternrundan tillsammans och trots att det är det jobbigaste jag gjort, regnet vräkte ner timme efter timme så är det det bästa jag gjort, för jag fick dela det med honom.

Jag är så tacksam över att leva tillsammans med en person som både inspirerar och stöttar mig oavsett vad. Som får mig att anta och genomföra saker jag aldrig tidigare trodde jag skulle kunna.

Jag älskar dig och du är min största inspirationskälla <3

20130922-230300.jpg

Publicerat i Träning | 1 kommentar

Löpträning (jogg)

Jag verkligen älskar mina köparskor och går i dem nästan jämt, jag får mindre och mindre ont av dem för varje gång. Dock fick jag skapligt ont i dag då jag antagligen spände fötterna mycket mer när jag idag intog Rydsspåret som har ett väldigt mjukt underlag. Planen var att ta 5 (4,8km) kilometersspåret och börja med att gå och sedan jogga 1 och absolut max 2 kilometer. Dagen till ära fick jag sällskap av min goda vän Ulrika som manade på och peppade mig hela vägen och med hennes hjälp slutade dagens runda på 1,2 kilometer promenad och 3,6 kilometer jogg.

De sista 500 metrarna fick jag håll men fortsatte ända in i mål och det kändes verkligen som jag skulle gå åt men runt kom jag. Väl hemma kunde jag konstatera att det blev längdrekord med 600 meter och att jag jämfört med förra löprundan nu förbättrade min tid från 10:49 min/km till 9:19 min/km. Dessutom var underlaget mjukare och mer kuperat idag jämfört med tidigare runda så jag är mer än nöjd!

I slutet av rundan blev vi dessutom omsprungna av Janne som kom i full kareta förbi oss, men en dag ska jag ge honom en match i spåret ;)

868d4ac8208d11e3a92822000aeb0d34_7

Publicerat i Löpning, Träning | 1 kommentar

Tidsbrist

Just nu känns tiden knapp, jag tycker att det är knepigt att få in den mängd träning jag vill. Jag känner mig mest stressad och hittar inte riktigt fokus till träningen när skolan tar så mycket tid. Dessutom har jag lite sömnbrist då jag har haft svårt att somna på kvällarna. Jag ligger vaken ett par timmar och sover inte mer än 5-6 timmar/natt.

Idag var jag iväg på ett 75 minuters spinningpass med favorit instruktören. Passet är verkligen en av veckans höjdpunkter som ger en skön energiboost för veckan. Med nattens 5 sömntimmar så gav jag inte fullt ut, inga höga pulstoppar under intervallerna, men däremot djupa pulsdippar fick jag in mellan intervallerna. Snittpulsen slutade på 139slag/minut så på nästa pass får det bli lite skärpning.

I morgon tror jag att jag slänger in lite powerwalk med ett par km jogg samt bålstyrka för att bygga upp en bra grund för skidsäsongen.

20130916-225403.jpg

Publicerat i Träning, Vardag | Lämna en kommentar

Frukost – dagens viktigaste mål?!

Frukosten sätter lite prägeln på hela dagen, en stadig frukost är grunden för en bra dag. Men att gå upp tidigt och äta en ordentlig frukost är inte alltid så lätt, det känns som maten bara växer i munnen för varje tugga. Dessa dagar är en proteinsmoothie min räddning!

Jag blandar i 1,5 dl frysta jordgubbar och 0,5 dl fryst mango som jag tinar en aning, 0,5 dl turkisk yoghurt, 1 dl mjölk och 1 dl proteinpulver (Whey 80) med jordgubbssmak sedan mixar jag det.

20130910-091814.jpg

Publicerat i Kost | 1 kommentar

Höst

Sommaren har passerat med rasande fart och vi är inne i September. Karlns och min semester i Sälen var helt underbar och det blev en tuff uppladdningsvecka inför hösten. Skolan har dragit igång och jag har precis påbörjat mitt tredje och sista år på sjuksköterskeprogrammet. Helt galet att jag om ett år förhoppningsvis jobbar som färdigutbildad sjuksköterska. Skolan drog igång med buller och brak och vi har vår terminstenta om 4 veckor, så det är fullt ös medvetslös. Samtidigt försöker jag hinna med träningen och komma in i de bra vanorna jag hade i våras men det är lite kämpigt.

Sommaren innebar några plus på vågen så nu har jag bestämt mig för att pressa kroppen ganska mycket under en månad för att gå ner 5 kilo. Det blir en utmaning eftersom det sammanfaller med några tentaveckor.

Hösten innebär lite nya träningsmål då jag nu siktar in mig mot Tjejvasan i februari, så fram tills dess kommer den mesta träningen fokusera på att bli starkare inför skidsäsongen. Nytt för mig är att jag nu har börjat löpträna, det går mycket sakta och hittills har jag endast joggat 1 kilometer i sträck vid två tillfällen. Men med mina extrakilon och mina fotproblem som jag har i bagaget tar jag det lugnt. Det inhandlades ett par löpskor i förra veckan på Löplabbet och de har en hel del pronationsstöd eftersom jag inte har något existerande fotvalv. Så jag tragglar med en hel del smärta i fötterna nu innan fötterna vant sig vid de nya vinklarna och allt stöd de plötsligt får.

Jag kommer även ägna en hel del tid i stakmaskinen på gymmet och fokusera mycket på magmuskulature för att få en så bra skidteknik som möjligt. Förhoppningsvis kommer det inte bli lika kämpigt att börja åka skidor denna säsong som det var när jag fick skidorna nu i julas :)

Det som är lite klurigt med skolan är att hinna få tid till lite vandringar, men jag hoppas verkligen att kunna få in åtminstone två helgvandringar tillsammans med sambon i höst. Särskilt nu då jag dessutom under förra veckan inhandlade ett par lättare vandringskängor :)

Nu hoppas jag på att vi får en fin höst!

dc4cd1180f4911e3816722000a1f93c3_7 - Kopia ca21990a10cb11e3b42122000a9d0ed9_7

Publicerat i Löpning, Personligt, Träning, Vikt | 1 kommentar

Dagsvandring upp på Storfjället

Idag sysselsatte vi oss med en dagstur med målet att ta oss upp på Storfjället. Vi valde att hoppa på leden ovanför Gustavsbacken som är en av de populäraste slalombackarna i Lindvallen, så vi började med att ta oss upp för backen. Väl uppe hade vi ett par kilometer fin och lättgådd terräng men fin utsikt, vi traskade på till Hemfjällsstugan (som under vintern är en servering), där vi tog lunch. Härifrån blev det lätt nedför en bra bit innan vi åter igen började bege oss uppåt genom det som kallas Storfjällsgraven upp till en stuga med samma namn. Vid stugan som även denne är en servering under vintertid tog vi ytterligare en liten fikapaus.

Det fortsatte uppåt i någon kilometer innan vi nådde en delning i leden där vi valde en liten detour upp till Storfjällets topp. Totalt blev det en liten vända på 2 kilometer extra innan vi fortsatte längs leden mot Gustavsbacken.

Leden var till och från stenig men överlag var den mycket fin och hyfsat lättgådd. Vi avslutade med att gå nedför Gustavsbacken som hör och häpna var jobbigare än att gå uppför.

20130822-235553.jpg

20130822-235630.jpg

20130822-235657.jpg

20130822-235812.jpg

20130822-235903.jpg

20130822-235951.jpg

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Tour De Rörbäcksnäs

Vi kom nyss tillbaka till stugan efter att vi avverkat 85 kilometer på cykeln. Hemma i Östergötland är det inga större problem att cykla 85 kilometer och det går betydligt fortare. Här uppe i Sälen är det kilometerlånga uppförs- och nedförsbackar som i mitt tempo inte syns så mycket på pulsen men däremot känns de i benen.

Dagens tur började med en 5 kilometer hyfsat brant nedförsbacke ner mot Sälen by och sen fortsatte vi längs älven i någon mil till Hammarsbyn där vi svängde av mot Rörbäcksnäs. Hit var det relativt platt men härifrån började stigningen uppåt i ungefär 15 kilometer med någon lätt nedför, väl uppe hade vi närmare 15 kilometer mestadels nedför innan vi nådde Rörbäcksnäs. Här blev det lunchpaus för att sedan cykla vidare med ytterliggare nedförsbacke innan det var dags att svänga upp på fjället. Här väntade dagens värsta klättring, 130 meter på 5 kilometer som fick det att bränna till rejält i benen.

Klättringen fortsatte upp mot hundfjället där det blev våffelpaus på Joängens fjällstuga innan vi fortsatte upp till högfjället då vi nådde 767 klättrade meter. Härifrån väntade nu 7 kilometer härlig nedför fram till stugan. Väl framme visade pulsklockan på en förbrukning av 4312 kalorier.

Efter lite bastu ska vi gå ut och äta på Gustavs grillen här i Lindvallen för att fira att Janne fått sin andra vetenskapliga artikel accepterad som kommer att publiceras i höst :) 20130821-175839.jpg20130821-175920.jpg20130821-175853.jpg20130821-175907.jpg20130821-180112.jpg

20130821-180209.jpg

20130821-180231.jpg

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Semester (forts.)

Gårdagens vandring kändes rejält i benen idag, att lyfta eller böja benen har varit smärtsamt. För att få igång benen var dagens planeringen en lättare cykling, vi var dock inte helt ense om sträckan eller vart vi skulle cykla. Sambon fick sin vilja igenom med en ganska backig tur från Lindvallen till Tandådalen och därefter hem igen.

Sagt och gjort började vi sakta cykla uppåt, en etapp på ungefär 7 kilometer uppför. Jag kunde inte drömma om att benen skulle vara så pigga och ta mig uppför backen. Detta var både längre och högre än vad jag tidigare cyklat i en enda backe. Nästan uppe, i en lite brantare etapp strular växlarna till sig efter att jag stått upp och trampat för att sedan sätta mig ner och växla ner. Jag fick inte i någon växel och tappade all fart, men fick som tur var ur ena foten i sista sekunden och ingen skada skedd. Helt nöjd är jag inte över de billiga skitpedalerna som sitter på en övrigt fin cykel. Fick gå cirka 50 meter till ett flackare parti och därifrån cykla vidare de sista hundra metrarna upp på toppen.

Från toppen av backen gick det mestadels neråt med några kort korta backar uppför ända ner till Tandådalen, där vi bestämde oss för att även cykla de två sista kilometrarna till Hundfjället. Stigningen hemåt var betydligt lättare trots att den ändå låg på cirka 8 kilometer. Men denna sträcka gick lite mer i etapper och innehöll inte lika branta partier. Åter uppe på toppen av backen väntade nu en lång härlig nedför. Låg och fegkörde i backen utan att trampa och med lätt broms i ca 50 km/h.

Sträckan slutade på 35 km och med 400 meters klättrning. Vi fortsatte dagen i lugnt tempo med ett besök på Experiums Sauna world.

Morgondagens planer är en cykling på 85 kilometer :)

20130820-224801.jpg

20130820-224749.jpg

20130820-224818.jpg

20130820-224839.jpg

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar